Friday, February 19, 2010

Tazkirah : Law of Attraction

penah baca buku The Secret (karya Ronda Byrne) dan Law of Attraction (karya Michael J. Losier)??
buku self motivation yg SANGAT LA FEMES TU..
basically, dlm buku2 tu byk mengisahkan pasal Hukum Tarikan (Law of Attraction).

aritu tgh jalan2, tetiba terjumpa buku ni :
percaya x klau aku ckp, berdasarkan Quran dan sunnah Nabi, sbnrnya ajaran di dalam kedua2 buku yg ditulis oleh penulis omputih tu sbnrnya dah diajar Allah dan Nabi Muhammad dah berabad lamanya?

Apa tu Hukum Tarikan?
"Segala perkara yang kita fikirkan dengan seluruh perhatian, tenaga dan fikiran sama ada perkara positif ataupun negatif, akan datang dalam kehidupan kita.- Michael J.Losier"
dengan perkataan lain, 'klau kita duk pk kan sstu', hukum itu mengatakan 'kita sedang menarik sstu itu ke arah diri kita.
ala2 cam kita kena berhati2 la dlm memikirkan pasal kehidupan. klau kita pk kita x mungkin dpt kebahagiaan dlm kehidupan hanya kerana kita dilahirkan dlm keluarga miskin, persekitaran kita bertindakbalas pada ucapan kita tu (ala2 cam niat & doa la..) so, tanpa kita realise, kita duk undang tenaga negatif utk masuk ke alam ketidaksedaran kita. akibatnya, kehidupan kita x alami apa2 perubahan dan kita terus hidup dlm kemiskinan. sapa yg nk terus menerus miskin, right?


hadis Nabi yg sahih ada mengatakan keimanan itu diyakini dengan kuat dalam hati, diucapkan dengan kata2 scr sedar dan diwujudkan dgn tindakan :
  • yakin dgn kuat dlm hati! tanamkan kuat2 kebenaran dlm hati sbb hati ataupun perasaan adalah salah satu hujung tombak getaran positif ataupun negatif. klau hati kita bersih (taz-kiyyatun-nafs), semakin byk getaran positif kita pancarkan di sekeliling kita. getaran tu then dikembalikan ke dalam diri kita sendiri. - jaga lah hati kita..
  • diucapkan dgn kata2 scr sedar dan diwujudkan dgn tindakan.  kata2 mempengaruhi diri dan juga perbuatan kita. org yg selalu kata dirinya x mampu, tentu x nk mencuba. dia takut berhadapan dgn kegagalan. sblm mencapai keinginannya, dia dah pun pancarkan perasaan negatif tu.. dan sebaliknya lah utk org yg mengatakan "saya boleh!".
"Saudara harus percaya, apa sahaja yang saudara minta sudah menjadi milik saudara. Milikilah apa yang saya sebut sbg iman yg teguh. Percayalah pd sstu yg jelas. - Lisa Nichols dlm buku The Secret"

** hehe... tu je dulu sbg intro ye.. nk citer panjang, buku tu sendiri ada 140 m/surat. haru klau aku tulis suma tu kt blog ni. so, kengkawan yg nk lebih tau psl menda2 ni, bleh la try carik buku ni. 
- apakah yg dimaksudkan dgn Quranic Law of Attraction?
- bgmn doa dpt menyerlahkan kuasa tarikan luar biasa dlm mencapai kecemerlangan dlm kerjaya?
- benarkah rasa syukur dapat melahirkan kuasa tarikan dalam menjemput kebahagiaan dlm hidup?
- bukti solat adalah puncak dlm melahirkan kuasa tarikan scr optimum?

penerbit buku ni, PTS MELLINNIA SDN. BHD. (buku terjemahan dari Bahasa Indonesia)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails