Sunday, February 13, 2011

yea.. aku akui aku bukan cikgu yg baik..

sbb apa?
lepas anak sulungku, Asyraf, mececah umo 2 tahun, 9 bulan,
baru lah semalam aku belikan Asyraf buku cerita..

sblm2 ni, buku2 yg aku beli slalunya utk Asyraf hanyalah buku ABC @ 123 @ buku bergambar @ buku aktiviti @ buku mewarna @ nursery rhyme sahaja.. 
takde 1 pun buku cerita!

bermakna juga aku tak penah duduk bersama Asyraf utk membaca buku @ bercerita bersama.
sesungguhnya aku insaf! waaa..!!!

apa yg membuatkan ku tetiba tergerak nk belikan buku cerita?
sbb bila aku tgk Asyraf tekun betul nengokkan org dalam TV bercerita guna buku.
(tapi orang putih la..)

maka, dgn ini, 
aku mengumumkan buku 'anak itik yg hodoh' ini sebagai 
BUKU CERITA PERTAMA ASYRAF.

ha..! siap ada suku kata lagi tu! hehe..

1st time aku bwk balik buku cerita tu & cuba bacakan kat Asyraf, dia rasa pelik & berkeras tak mahu aku ambil buku tu daripada dia sbb dia ingatkan aku nk simpan. pujuk punya pujuk, akhirnya dia beri juga aku buka buku tu & aku dgn cergasnya baca serta bercerita kt dia & adik Ayra alkisah buku tu hingga lah tamat. hish! tekun btul dia duk dengar smbil respon kpd reaksi muka & suara aku sms bercerita tu. suka betul AKU!

yup!
mulai hari ini , aku berazam nk banyakkan koleksi buku cerita & baca serta ceritakannya kpd anak2 ku.
moga dgn ini dia akan lebih cepat mengenal huruf & erti ssbuah perkataan.. amin..





2 comments:

mama2nur said...

bagus2.. kalau nak buat derang lagi minat nak membaca, sediakan 1 rak khas tuk simpan buku2 dia je.. & walaupun anak ta reti baca lagi, encourage dia tuk cube baca cerite based on gambar yang ada & kite jd pendengar..

Elin said...

betul3..bagus kan ajar diorang baca buku awal2. Biarla tak pandai baca lagi pun. Janji tanam minat suka dgn buku.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails