Tuesday, August 11, 2009

I'm 24 weeks pregnant!

I'm 24 weeks pregnant!
a.k.a 6 bulan dah...

hmm.. 16 more weeks to go.

last week gi check up lagi..
there's good news, and bad news.
--> the good news is :
akhirnya berat badan ku naik jua setelah 6 bulan peknen :
naik 2.5 kg. hehe..
berkat musim mabukku yg akhirnya beransur2 kurang. :)
--> the bad news is :
tahap HB ku dah jatuh ke dalam zon MERAH : 10.6
ayark! nape ni.. ?
rasanya ubat dah makan dah (wpun tertinggal2 kekadang).
kerang pun rajin aku duk ngadap.
pelik sbb dulu time peknen kan si Asyraf, HB ku manjang je tinggi. paling rendah pun : 12.
hmm.. tp misi explain, maybe sbb jarak pregnancyku ini dgn yang 1st, dekat.. so, badan x sempat nk recycle darah mcm orang biasa.
hmm.. sian baby!

masa misi tengah try nk carik heartbeat baby guna yg alat scan bunyi tu, dekat 10 minit dia duk usik2 perut aku, keliling mencarik,
baru jumpa heartbeat baby.
baby nyorok kot! tu la pasal nape x jumpa...
walhal time misi duk mencarik tu, aktif je baby tu duk gerak2.
cuma heartbeat je x jumpa. hehe..

rupa2 nya esoknya gi scan, si baby duk dlm position sujud,
membelakangkan misi tu, dgn kepalanya kt atas perutku, kakinya kt bawah.. patutla bbrp tu aku asyik pedih2 je kt ulu hati ni. huhu..
and sbb dia sujud jugak la,
x berjaya la kami nk intai jantina nya utk kali ni. wargh!
ni yang nk ajak en.hubby pegi scan lagi ni next month! hihi...
tengok! ada 2 gambar tu..
belah kanan, yg bulat tu gambar palanya..
muka tgh ngadap kt bawah.
belah kiri la, yg x brape nampak tu, pahanya..
kaki tgh dlm position sujud, gitu.

nway, syukur.. baby dlm keadaan sihat.
nampak la palanya.. badannya.. kakinya.. jantungnya..
ish! tetiba diriku terasa sebak.
ada insan yg comel duk hidup dalam perutku ini. huhu..

.........................

preparation utk baby no.2 :
so far, NOTHING!!
wakakah..!
teruk kan?
"mama ni x ingat kt baby ke? balik2 shopping, mesti utk abg Asyraf je.."
"ermm... bukan mama x ingat, sayang.. tp tu la nyer.. barang n baju abg Asyraf kan byk lg yang elok2.. kira 2nd hand je la ye.. cuma mama x sempat2 lagi nk bongkar lagi stor tu nk carik n basuh. huhu..
tp klau baby, girl.. (di mana x tau lagi bila la bleh tau / confirm jantina baby), nanti dekat2 nk bersalin, mama gi carik skit2 ye.. uhuk!uhuk!"

.......................

actually, bila x tau jantina baby no.2 ni,
terasa saspen je sentiasa.
nk beli barang @ baju baby pun, duk asyik tangguh je sbb x reti nk pilih wane / design camner.
kawan2 pun bila tanya "awak rasa girl ke, boy?"
susah utk aku jawab. sbb xde pglmn peknen kan baby girl, kan..
lgpun ni baru 2nd pregnancy.. just ada si Asyraf tu je nk wat comparison.
so, aku x rasa tu valid sgt la..
nway, sbnrnya, aku x kisah sgt sbnrnya baby no.2 ni girl or boy.
janji sihat, sempurna, ceria macam abgnya, selamat suma, dah syukur sgt2.

cuma, klau nk preferance :

of course la aku suka nk baby girl.. sebab :
1. bleh jadik kawan kt aku. sbb Asyraf ni skrg, dah pandai : asyik nk geng atuk dia n daddy dia je.. dia bila dekat ngan aku, aku ni asyik jadik mangsa gigitan @ babap dia je. huhu... lgpun maybe sbb aku peknen, xleh nk lasak2 dah sgt ngan dia. maklum la.. dia dulu kan kes ceaser. so, aku ni kena jaga lebih skit pregnancy kali ni. takut apa2, kan..
2. konon2nya, klau dah sepasang, bleh la aku rehat lama skit b4 try dapatkan yg 3rd. hihi..

tp, klau boy, ok gak.. sebab :
1. bleh la Asyraf ada kawan. sbb aritu aku balik kampung en. hubby, aku tengok kazen2 level si Asyraf, SEMUA PEREMPUAN! ayark! bahaya nih!
2. x tau la nape.. tiap kali aku try congak2 nama2 utk baby no.2, asyik2 dapat idea nama utk baby boy je.. nama baby girl, payah betul nk jumpa yg berkenan. nape, hah?

1 comment:

Hot Mummy said...

wah, pregnant rupenye. tahniah, jaga kandungan baik2.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails