Thursday, April 22, 2010

Sila Makan Tauge, ye..

Kengkawan suka TAUGE??

aku suka! 
tp dah dipaksa pantang dek bidan yg urut aku time bersalin aritu, 
klau planning nk jarak kan anak.. 
atas alasan ini. hihi.. :
"Tauge dikatakan mampu menyumbang kepada kesuburan lelaki dan wanita. Pengambilan tauge oleh kaum lelaki mampu membuatkan sperma yang dihasilkan oleh golongan ini makin baik. Begitu juga wanita, ia cukup berkesan membantu kesuburan telur yang dihasilkan."
lain2 khasiat tauge (berdasarkan emel dr seorg kawan ni..) :
  • bleh melumpuhkan bibit kanser leukimia, usus besar & pankreas.
  • bleh meningkatkan kepadatan dan susunan tulang, serta cegah kerapuhan tulang (osteoporosis)
  • utk wanita : hindar dari kanser payudara, PMS, simptom menopaus & gangguan akibat menopaus.
  • bleh menghalau "lemak jahat" LDL.. elok utk mereka yg berisiko penyakit strok & serangan jantung.
  • antioksida kuat yg menghalang tubuh dari radikal bebas perosak sel DNA (leh wat awet muda, you! hihi..)
  • bantu buang kotoran dlm usus besar.

sehubungan itu, apa lagi??
SILA MAKAN TAUGE, YE..
hehe...

4 comments:

mamaaerish : said...

la ye ker?... ptt la... ;p

mayiskandar said...

i taugeh lover :)...

Ibu Ayra said...

uishhh, btoi ka fakta nih...sebab ros n hubby 2-2 tak brapa gemar taugeh esp dlm mee/bihun/koteow goreng...tapi kalau kerabu or masak air tauge ros makan....kalau gi kedai order mee goreng, mmg bgtau siap2 takmo tauge...

syafinas saib said...

yer ker...fnas jenis suka makan taugeh,nak kalau taugeh tu makan rangup2 lg sedap...esp makan kuey teow ada taugueh lg rasa syok...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails