Wednesday, October 27, 2010

dah kawen? meh tengok fadhilat BERCIUM

jumpa artikel ni kt internet.. tapi dah lupa plak dari sumber mana..
(en.hubby ku sayang, sila ambil perhatian, ye..! 
terutama part yg di highlight itew. hehe..) :


Fadhilat Bercium???
Ahli perubatan mendapati bahwa bercium itu baik untuk kesihatan.....Bercium itu bukan hanya membuat seseorang merasa seronok, tenang dan nikmat, tapi ciuman juga dikatakan untuk melawan pelbagai penyakit.
Keistimewaan dan kelebihan bercium :
* Berciuman dalam waktu lama boleh membantu sistem pengaliran darah kita. Ketika berciuman, degup jantung makin cepat hingga mencapai 110 degupan jantung seminit.

* Setelah berciuman, paru-paru akan bekerja lebih keras. Tarikan nafas selepas bercium adalah kira-kira 60 seminit (nafas normal hanya 20 kali seminit.)  Maka bercium adalah baik untuk mencegah penyakit lemah paru-paru.

* Sesetengah doktor gigi percaya, bahawa bercium dapat mencegah  gigi daripada mudah berlubang.  Ciuman akan membuatkan rembesan air liur berlaku yang mananya boleh meneutralkan cecair berasid yang menyebabkan kerosakan gigi.

* Proses ciuman yang berlaku melebihi 3 minit membantu seseorang menghadapi tekanan hidup atau melawan stress. Bercium dalam waktu yang lama boleh menghindari hormon penyebab tekanan atau stress.

lagi... kelebihan berciuman .....

1. Pasangan yang mengamalkan tabiat bercium ketika berpisah hendak pergi bekerja setiap pagi contohnya,  dikatakan mampu memberikan lebih masa hidup  5 tahun lebih lama daripada mereka yang tidak melakukan rutin bercium ini. <-- see! see! see! tak salah, kan?? bukannya kita comolot pun... ciuman kasih sayang ckit2 je.. just peck on the cheek or forehead ke... hehe..
2. Ciuman mampu memberikan keyakinan diri dan rasa dihargai.  Ciuman akan membuatkan seseorang merasa dihargai dan memberikan ketenangan diri kepada kedua-dua pihak..

3. Ciuman dapat membakar kalori sehingga 2-3 kalori seminit dan meningkatkan kadar  metabolisma seseorang. Malah ada yang mendakwa bahawa ciuman yang dilakukan dengan penuh ghairah sebanyak 3 kali sehari (iaitu sekurang-kurangnya 20 saat setiap kali bercium) boleh membantu mengurangkan berat badan.

4. Ciuman yang dilakukan dengan penuh perasaan mampu menghilangkan ketegangan, mengurangkan tenaga negatif, membangkitkan rasa sihat dan juga mengurangkan rembesan hormon penyebab tekanan.
5. Aktiviti bercium menggunakan sekurang-kurangnya 30 otot wajah dan ini boleh mencegah pipi dari menjadi kendur. Otot pipi yang menegang semasa ciuman ghairah yang dilakukan dikatakan mampu membantu kulit menjadi lebih halus dan meningkatkan peredaran darah.

6. Bercium adalah sangat baik untuk jantung kerana ia menurunkan kadar tekanan darah dan kolesterol.

7. Mereka yang sering berciuman didapati jarang menghadapi masalah perut.

8. Semasa bercium, antibiotik akan dirembeskan keluar melalui air liur. Air liur ini dikatakan bertindak sebagai anestetik yang membantu mengurangkan rasa sakit.


perhatian plak untuk yang blum berkahwin :
sila SIMPAN DAHULU ilmu ini ye..
tunggu kawen, baru bleh amalkan, tau.
(takmo den tanggung dosa korang tu. erk!)

7 comments:

Fieza79 said...

aduss...nikmat dan hikmah berciuman...kerap2 kena amal kan ni..

Syafrizal said...

nak kena kahwin la camni hehe

Qaseh said...

wahh banyak betul keistimewaannya...xsangka.

ann @ hatiberbunga said...

ha.. tu la nyer. baru tau! ;)

Yan said...

Salam Kenal dari akak...ALHAMDULLILAH dari mula kawin sampai la.. masih mengamalkan ciuman sebelum ke masa - mana.

Momma Mia said...

huhu menariknya Ann. Since hari nih citer pasal gg... cium pun bleh cegah masalah gigi. menarik tertarik. Nak amik share kat my blog gak ek. Mintak izin.

ann @ hatiberbunga said...

kak yan > syukur buat akak suami isteri. en.hubby ku itew pemalu skit. takut benor org tengok, katanya. hehe..

mommamia > ha.. bleh..bleh.. amik la.. x kena caj papepun. sekadar kongsi info. :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails