Thursday, July 1, 2010

jom belajar Bahasa Istana jom!


semalam, selama 2 hari sbnrnya, aku kena pegi 
Kursus Protokol & Etiket.
aku rasa, termasuk yg kali ni, dah 3 kali dah sbnrnya aku pegi kursus ini spjg2 aku keja kt sini..
tp sbb dlm surat jemputan tu ditulis "DIWAJIBKAN HADIR",
makanya, terpacak jugak la aku ke bilik latihan opis aku tu.. (dasar penjimatan kerajaan. sila jgn berangan nk kursus kt hotel2 ye tahun ni, tuan2 dan puan2 sekalian. hehe..)

nasib baik kali ni punya penceramah suka kongsi pengalaman & citer2 best. 
ringan skit pala otak ni nk input fakta. hehe..

antara byk2 menda yg kami blajar spjg 2 hari kusus tu la kan.. adalah BAHASA ISTANA. aku rasa mesti korang x tau bahasa istana ni, kan?? yakni bahasa yg kita guna klau bercakap dgn sultan, terutama dalam majlis istiadat cam konvokesyen.

ha.. jom kita test skill skit2 jom! hihi..

patik - saya
pacal pondok - isteri
pacal didik - anak
hamba tua - orang tua / parents
hamba tua suami patik - suami
ke sungai - buang air
kurang periksa - tak tahu
junjung kasih - terima kasih
ayap - makan
tuanku (sambil tunduk skit) - tunjuk tanda setuju
pondok/teratak - rumah
mengadap - berjumpa
berisi (contoh : patik berisi sedikit) - gemuk

ha.. antara bahasa2 nya la. ada lg. tp cam penat lak jari nk menaip. hehe.. 
ada sesapa lg yg nk tambah ke? hehe..

2 comments:

Nurul Diana@Mama Adam + Aidil said...

wahhhhh bestnya belajar bahasa istana ;-)

Diamilikku said...

kat opis saya hujung bulan nih ada kursus tu..dan seperti biasa..buat kat bilik latihan dalaman je...memang tak berasa le hotel2 luar tahun ni...nak amik kursus luar pun diKIV kan...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails